Přes noc se lovebrandem s milionem sledujících nestanete. Můžete se k tomu ale přiblížit postupnými krůčky. Odhalíme vám tajemství, které se skrývá za úspěchem na sociálních sítích – stačí následovat 10 jednoduchých rad, které pro vás máme v tomto článku. Připraveni?
1. Sdílení kvalitního obsahu je nejdůležitější
Je to klišé, ale je to pravda. Obsah je král. Je jedno, jestli ten váš vládne impériu s desítkami tisíc fanoušků, nebo malé skupince o pár stovkách, hlavní pravidlo zůstává pořád stejné: kvalita musí být na prvním místě. Jinak lidé nebudou mít důvod vás sledovat, natož vaše příspěvky lajkovat, komentovat, nebo dokonce sdílet.
Co z toho vyplývá?
Místo, abyste každý den narychlo hodili na Facebook cokoli, co má aspoň zdánlivě hlavu a patu, raději si vyhraďte dostatek času a publikujte jeden kvalitní příspěvek týdně. Kvalita v případě sociálních sítí vítězí nad kvantitou.
2. Podporujte zapojení fanoušků
Zapojení fanoušků není příjemný bonus, který možná mají vaše firemní sítě – je to doslova nutnost. Proč?
- To, že fanoušek s vaší značkou reaguje, znamená, že si ji zapamatuje.
- Z komentářů a reakcí fanoušků získáváte cennou zpětnou vazbu, aniž byste museli investovat desetitisíce do průzkumu trhu.
- Zapojení fanoušků je jedním z parametrů, podle kterých algoritmus sociálních sítí hodnotí kvalitu vaší stránky. Pokud je zapojení fanoušků u vašich příspěvků vysoké, algoritmus je automaticky zobrazí více lidem, a vám tak přirozeně stoupne dosah.
Jak zvýšit zapojení fanoušků?
Ukažte uživatelům, že vás jejich názor zajímá, a podpořte jejich interakce s vaší stránkou. Pokládejte v příspěvcích otázky, pořádejte ankety, odpovídejte na komentáře a říkejte si o zpětnou vazbu. Ve stories na Instagramu zase můžete fanoušky zapojit prostřednictvím kvízů, anket, sliderů a otázek. Čím vyšší zapojení fanoušků, tím lépe pro vás.
3. Přes noc lovebrand nevybudujete
Zapomeňte na všechny „zaručené“ způsoby, jak vybudovat úspěšný marketing na sociálních sítích přes noc, které jste kdy slyšeli. Správa firemního profilu na Facebooku, Instagramu i dalších sítích potřebuje čas. Lidé si vás nejdřív musí všimnout, pak si vás musí zapamatovat, a nakonec si s vámi musí vybudovat vztah. To, že nakoupí, je až posledním článkem dlouhého řetězce akcí, které jsou na sociálních sítích potřeba.
- Víte, že na to, aby si vás potenciální zákazník zapamatoval, potřebuje v průměru 7 interakcí s vaší značkou?
Kolik času je potřeba?
To záleží na vás, vašem oboru, vašich zákaznících a spoustě proměnných, které nemáte šanci ovlivnit. Většina odborníků se ale shoduje na tom, že trvá přinejmenším několik měsíců, než marketing na sociálních sítích začne plodit ovoce. Pamatujte proto, že social media marketing je především o budování vztahů se zákazníky. Pokud očekáváte okamžité výsledky ve formě prodejů, sáhněte raději po přímém marketingu.
4. Nasaďte retargeting
Retargeting je mocná zbraň zkušených marketérů. O co jde? Ve zkratce: na sociálních sítích máte spoustu možností, na koho placené příspěvky zacílit – vybírat můžete podle věku, zájmů nebo třeba počtu dětí. Takové cílení ale občas probíhá metodou pokus-omyl – to, že je někdo muž ve věku 30 let, ještě neznamená, že od vás bude chtít koupit kravatu.
Oproti tomu retargeting, česky „znovucílení“, je o něco přesnější metoda. Spočívá totiž v cílení na lidi, kteří už s vámi přišli do kontaktu. Například:
- navštívili váš e-shop v posledních 20 dnech
- během uplynulého týdne reagovali s vaším Instagramem
- vložili zboží do košíku, ale nenakoupili
K čemu je retargeting dobrý?
Existuje jev nazvaný „marketingová rezonance“. Ten říká, že pokud člověk, který má na začátku neutrální vztah ke značce, přichází s danou značkou do kontaktu, má k ní čím dál tím pozitivnější vztah. Jinými slovy: čím víckrát se potenciálním zákazníkům ukážete, tím vyšší je pravděpodobnost, že u vás nakoupí.
Navíc se sami sebe zeptejte: kdo u vás spíš nakoupí? Náhodný člověk, kterého jste vyselektovali na základě věku a podobných parametrů, nebo někdo, kdo už brouzdal na vašem webu a prohlížel si produkty?
5. Tvořte pro stávající i nové zákazníky
Okruh lidí, který se na sociálních sítích snažíte zaujmout, pravděpodobně spadá do dvou skupin:
- stávající zákazníci, kteří už vás sledují
- noví zákazníci, které chcete oslovit
Proto byste měli tvořit obsah, který je zajímavý pro obě skupiny. Nové zákazníky přilákáte zajímavými příspěvky o svém oboru, zábavným obsahem nebo třeba užitečnými tipy. Pokud mluvíte o svých službách a produktech, musíte je zákazníkům, kteří vás neznají, nejprve představit. Oproti tomu stávající zákazníci spíš ocení detailnější informace o produktech, které už znají, nebo třeba pikošky ze zákulisí.
7. Stanovte si měřitelné cíle
Správně formulovaný cíl marketingu na sociálních sítích nezní: „zvýšit brand awareness“. Správně formulovaný cíl marketingu na sociálních sítích zní: „do prosince 2021 zvýšit dosah příspěvků o 20 % oproti červenci.“ Každý cíl by totiž měl být přesně formulovaný, měřitelný a časově ohraničený – i ten na sociálních sítích.
Jaké cíle si na sociálních sítích stanovit?
To záleží na tom, jaké jsou cíle vaší firmy. Chcete zvýšit brand awareness? V tom případě si můžete pro sociální sítě stanovit cíle jako:
- zvýšit dosah příspěvků o X %
- publikovat alespoň X příspěvků týdně
- zvýšit imprese stránky o X %
Chcete budovat vztah se zákazníky? V tom případě se hodí cíle jako:
- získat v průměru X komentářů na příspěvek
- mít průměrný engagement rate alespoň X %
- za X měsíců získat celkem Y reakcí
A pokud vám jde o prodeje, můžete sledovat například:
- kolik lidí kliklo na odkaz v příspěvku
- kolik času uživatelé sociálních sítí tráví na vašem webu
8. Nuda je zabiják, sociální sítě musí žít
Pokud pokaždé napíšete o tom samém, a ještě k tomu úplně stejnou formou, uživatele to brzy přestane bavit. Vždyť právě kvůli tomu, aby se bavili, na sociální sítě chodí. Chtějí se zasmát nebo se dozvědět něco zajímavého a o jejich pozornost válčí stovky firem. Proč by ji měli věnovat právě vám?
Překvapujte
Nejste robot, jste živá značka – tak se tak prezentujte! Střídejte různé druhy příspěvků, od běžných obrázků a odkazů přes zábavné memes a edukační infografiky po gify a videa. Možností je spousta, stačí se rozhodnout, co je vhodné právě pro vaši značku a vyjádření vaší myšlenky. Stejně tak můžete obměňovat i témata: představte tým, ukažte produkty, vyprávějte historku nebo třeba nechte fanoušky hlasovat o ožehavém tématu.
9. Tajemství úspěchu na sociálních sítích? Konzistence, konzistence a zase konzistence
Když jednou použijete žluté logo, podruhé fialové a potřetí pro jistotu žádné, uživatelé sociálních sítí si vás nezapamatují. Nebo hůř: zapamatují, ale spojí si vás s chaosem. Naučte se vystupovat jednotně napříč všemi kanály.
Co všechno je potřeba sjednotit?
Do obrázků, které přidáváte, umístěte své logo. Pokud místo obyčejné fotky vytváříte grafiku, použijte v ní firemní barvy. Definujte si jasný tón komunikace a ten používejte – ujasněte si, jestli budete tykat, nebo vykat, mluvit o sobě v jednotném, nebo množném čísle, psát svůj název normálně, nebo CAPS LOCKEM… Zákazníci by si vás měli okamžitě spojit charakteristikami, které chcete vyzařovat.
10. Není ostuda nechat si pomoct
Správce sociálních sítí musí umět všechno následující:
- psát skvělé texty
- přicházet s kreativními nápady
- vytvářet profesionální grafiku
- trpělivě komunikovat s fanoušky
- vyhodnocovat metriky a následně upravovat strategii
Není proto divu, že pokud věnujete čas svému byznysu nebo zastáváte ve firmě ještě jinou pozici, na správu sociálních sítí nemáte čas, dovednosti, a možná ani chuť. Než abyste vařili z vody, raději oslovte agenturu nebo profesionála. Na výsledcích se to pozitivně projeví.
https://tydenikzeny.cz/losos-vsestranna-a-zdrava-ryba/
https://webzeny.cz/objevte-svet-fitness-vyzivy-s-rohlikem-nove-online-prodejce-zaradil-i-popularni-produkty-znacky-aktin/
https://tydenikprozeny.cz/veronika-vytvari-napadite-svatebni-saty-jak-vypada-vyroba-nejdulezitejsich-satu-pro-zenu/